fredag, november 16, 2007

Hycklarnas marknad

Det har kommit en ny artikel på IDG om kassettavgiften.
Där tas upp problemet med att avgiften är fast medan priset på lagringsmedia har sjunkit kraftigt.
Det är nu så illa att CD-skivor har större procentuella avgifter än vad sprit har. (och detta i ett land som har försökt och skatta spriten till döds.)

Men det hemskaste är att denna avgiften utgår på ALLA CD &DVD skivor. även de som jag använder för att tex backuppa min sons barnfilmer på (alla som har småbarn vet vikten av att inte använda originalen.) Här har jag redan betalat skaparna för innehållet, men helt plötsligt ska jag betala en gång till. Även då jag tar backupp på mina hårddiskar (för närvarande 5 DVD'er i veckan) så ska jag betala till copyswede. (32SEK/vecka)

Men detta är inte det värsta med systemet. Det värsta är att vi har en LAG som ger en privat organisation (Copyswede) rätt att ta ut väldigt svepande avgifter. utan att medborgarna kan kontrollera att pengarna går till det dom ska gå till. JA jag har kontaktat copyswede för att få reda på hur pengarna fördelas och hur mycket deras administration kostar. de vägrar och berätta detta.

Och dessa hycklare har mage att påstå "Jag tror att konsumenterna ser det som en bra lösning, säger Hans-Olof Dahlén. De tycker privatkopieringsersättningen är bättre än olika kopieringsskydd."
Vad synd att Vi har alla dessa irriterande kopieringsskydden OCH denna avgiften, vilken värld levde du i Dahlenaren ?

Nej avskaffa skiten och reformera upphovsrätslagstiftningen då ni håller på.

ps glöm inte att pesta ditt inköps ställe med påpekandet att dina CD'skivor skall "användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk" och därför enligt upphovsrätslagen inte skall beläggas med kassetskatt.


Andra intresanta bloggar om: , ,

Inga kommentarer: