tisdag, juli 08, 2008

Hur ger man regeringen en reträttväg i FRA frågan.

Om man har läst lite om taktik och strategi elelr psykologi (Och säkert en massa andra discipliner) så lär man sig att de som kämpar hårdast och mest envist är de som inte kan fly (rettirera).

Därför bör det vara viktigt för oss som är motståndare till FRA's signalspaning i kabel att vi ger den nuvarande regeringen en reträttväg så att de kan ändra lagen "med äran i behåll".

Helst ska det vara ngn extern påverkan/förändring som gör att regeringen kan säga "detta ställer saken i en ny dager, nu måste vi riva upp beslutet." utan att det ser ut som om de har förlorat fighten.

För vilket är egentligen viktigast, att förödmjuka regeringen eller att bli av med lagen ?

(Bra idéer om utvägar mottages tacksamt)

Andra intressanta bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Europadomstolens dom mot Englands avlyssning var ju ett lysande tillfälle, men den viftades ju bort som en spyfluga av Reinfeldt...

Jörgen L sa...

Helst bägge...

Men om det inte går, riva upp lagen.

Fast jag är rädd att jag för nöja mig med det andra.

Christoffer Willenfort sa...

@jörgen.
Att förödmjuka regeringen är inte ett bra allternativ. Det visar bara att vi har sjunkit till deras nivå.

Det vi däremot kan göra är att avkräva ansvar. Kolla in mitt tidigare inlägg om möjlig taktik för att byta ut riksdagen.

JAg hopaps att detta ska få fler folk att faktiskt bry sig om partierna, så att inte en liten klick mäniskor kan använda partierna som personliga karriärstegar.